Shoppen

Ik wandel door de stad, het is 12 november 2011, een van onze onvervalste Hollandse tradities huppelt met zijn paard door de straten, en ik lees op winkelruiten:
‘Pretty different.’
‘Maximizer 2 cup sizes bigger.’
‘Wish it, dream it, do it.’

‘Special prices.’
‘Pretty prices.’
‘Dress up for the love of it.’
‘I love my new knit.’
‘Buy now and receive a gift card.’
‘Midseaseason sale.’
‘Take your own way and grow.’

‘All knits 5 euro below.

‘Tommy Hilfiger wish you good holidays.‘
‘It is warm inside’.
‘Why not be yourself?’
‘It is all about clothes.’

Ik kan dus, vertaald, kleren kopen om mezelf te zijn, om mij prettig te voelen, om mijn borsten groter te doen lijken, om mij warm van binnen te voelen, om te groeien en om met kerstmis een goed gevoel te hebben. Ik ga het nieuwe breisel liefhebben, daarnaast mijn eigen weg zoeken.
Koopje. Een consult bij een psycholoog is duurder dan een nieuw aan te schaffen rok, jurk of knit.
Alle woorden van de slogans hierboven kwamen in mijn eigen woordenhoofdboek voor, met dank aan de gedegen schoolopleiding. Ik hoefde niet te vragen, zoals ik in een van de stores opving: ’Ken jij zeggen wat KNIT is?’
‘Oh, alles wat gebreid is.’
‘Kenne jullie dan geen gewoon Hollands dan?’ De vragenstelster kocht drie knitten met een discount van 15 euro, want zo oreerde ze, ‘Sale is sale, dat ken je niet laten legge.’ Zo is het maar net.
Een andere taalvondst las ik op een ruit van een enthousiaste lingerieboutique:
‘Do not a-muse yourself’. Muse? Muse? Amuse? Mezelf niet amuseren? Kom nou. Thuis leerde ik, samen met de grote van Dale, enigszins geneerd, de echte betekenis van dit credo. Denk niet over jezelf na. Het een en ander valt nog te bezien. Gauw naar een veiliger onderwerp, zullen we het nog eens hebben over de teloorgang van het woordje het?
Shoppen is ‘je van de’ voor veel mensen.
Goodbye.

This entry was posted in November 2011. Bookmark the permalink.

Comments are closed.