” Wat scheelt eraan?”

De opdrachten zijn verdeeld, tot in den treure geoefend, nagespeeld en herhaald. Elk detail is de reveu gepasserd. De revue van de analfabeten op onze school. Ons onderwerp deze maand is gezondheid, in de breedste zin van het woord, maar met de smalste basis van taal en kennis.
Zonder woorden geen gesprek, dus het hoofd, de knie, de buik en de rug stampen we dagelijks, ook in koor, in het gehuehgen van mannen en vrouwen die nooit school gingen. Voorwaar, een hele opgave. Hersencellen niet getraind op schoolse input. Handelsbekwaam, met verve, in hun voormalig betaan. Onmondig en angstig in ons talige land. Soms niet bij machte een taal te leren, soms vragen andere beslommeringen voorrang. Dat kan.
En toch gaat het door, elke dag. Het hoofd, de knie, de buik en de rug. Morgen komen er twee woorden bij: het oor en het oog. De aanhouder wint, elke dag een draadje is een hemdsmouw in een jaar, jammer dat deze cursisten slechts twee jaar de tijd krijgen. Ze zullen het moeten doen met twee hemdsmouwen. Laten we hopen dat zij het voor- en achterpand leren van goedwillende echtgenoten, kinderen of buren.
Goed. Terug naar de analfabete mannen en vrouwen. Wij spelen situaties na, een afspraak maken met dokter Jansen. Dat betekent je adres kunnen zeggen, met de goede intonatie. Je zult als Koerd maar wonen in het Ingenieur Ijsselgraafsmanplantsoen. Niet haspelen bij je geboortedatum, niet internationaal denken, maar eerst de zes en dan pas vijf, wanneer de geboortedatum viel in 1956. Fiks kringgespeeld. Alomvattende

This entry was posted in Geen categorie. Bookmark the permalink.

Comments are closed.